Order|Opties|Voorkeur:Order

De voorkeuren die op het tabblad 'Order' ter beschikking staan omvatten de te gebruiken invoerkolommen, controles op de invoer, acties bij fiatteren, vele overige werkproces- en gebruiksvoorkeuren. De meeste instellingen gelden per administratie. De instellingen onder: 'Document tijdens Invoer' en onder: 'Gebruiker/Machine' gelden per login account.

Invoerkolommen
De kolommen welke tijdens de invoer van orders worden getoond kunnen hier (per administratie) worden vastgelegd. Het wordt aanbevolen om alleen de werkelijk toegepaste kolommen te activeren omdat hiermee de invoer kan worden vereenvoudigd.

Invoer controle
    Besteld mag niet blanco blijven
   
Indien 'Ja' dan dient tijdens order invoer altijd een waarde voor Besteld ingevuld te worden. Indien een post niet berekend moet worden dan kan de waarde 0 ingevoerd worden. Met onderstaande keuzes kan de controle beperkt worden tot voorraadartikelen en/of NPC's met het tijdskenmerk.
  
Voorraadartikelen
   
Indien aangevinkt dan wordt de controle beperkt tot voorraadartikelen.
  
NPC's met tijdskenmerk
   Indien aangevinkt dan wordt de controle beperkt tot notaposten met het tijdskenmerk.
Alarmeren bij
Instellen of er wel of niet gewaarschuwd moet worden bij het ontbreken van een e-mailadtes en/of een KP/AC en/of een Dossiernr en/of een Behandelaar.

Opties bij wijzigen

   
Opnieuw printen
   
Indien 'Ja' dan dient na het wijzigen van een bestaande order deze opnieuw geprint te worden.
  
OfferteNr tonen
   Indien 'Ja' dan wordt in de dialoog met een lijst van te wijzigen orders tevens het offertenummer getoond, indien van toepassing.
    Gereed niet tonen
   Indien 'Ja' dan worden de orders welke zijn gereed gemeld (en nog niet zijn gefiatteerd) niet getoond in de dialoog met een lijst van te wijzigen orders.

    Doornummeren
   Indien 'Ja' dan wordt na het verwijderen van een order het ordernummer niet hergebruikt en blijft het volgende ordernummer ongewijzigd.
 
 Orders aanvullen
   Indien 'Ja' dan wordt bij het aanmaken van een nieuwe order gevraagd of een eventueel bestaande order van dezelfde klant moet worden aangevuld.
Markeer @-mail als geprint
   OD1 t/m OD5
   Indien 'Ja' dan worden de documenten OD1 t/m OD5 die met de @-knop worden gemaild, gemarkeerd alsof deze zijn geprint.

Gereedmelden

    Alles in 1x gereedmelden.
   
Indien 'Ja' dan worden bij het gereedmelden (de als geprint gemarkeerde) lopende orders in één keer gereedgemeld.
NAW Dialoog

    Extra opties activeren
   
Indien 'Ja' dan kan in de NAW dialoog worden aan- of uitgevinkt: 'Invoer via order' en 'Email bij fiatteren'. 'Email bij fiatteren' kan worden uitgevinkt indien de order al met @-knop is gemaild. Voor verzenden van e-mails tijdens het fiatteren dient 'Ja' achter: Acties bij fiatteren inschakelen te worden ingevuld en bij: Uit te voeren model het model voor het verzenden tekst, HTML of Mime emails met de gewenste opmaak van e-mailbody met een PDF document als bijlage.
    Laatste behandelaar

   Indien 'Ja' dan wordt bij een nieuwe order de laatst gebruikte behandelaar (account manager) ingevuld. Dit geldt per login account van machine of gebruiker.
Email adres bij losse order
    Laatste gebruikte adres
   
Indien 'Ja' dan wordt bij gebruik van @-knop van een losse order het laatst gebruikte e-mailadres bij de betreffende klant ingevuld. Indien 'Nee' dan wordt het default emailadres ingevuld. Dit kan een e-mailadres zijn van één van de contactpersonen of het standaard emailadres van het bedrijf. Via de @-knop worden alle emailadressen van alle contactpersonen getoond. Door de keuze uit de lijst te maken en op 'Bewaar' te klikken wordt het gekozen emailadres als default ingesteld.
Markeer 'Bewaar PDF' als geprint
    Order OD1

   Indien 'Ja' dan wordt Order OD1 (standaard order) bij de keuze 'Bewaar als PDF' tevens gemarkeerd alsof deze is geprint.

Acties
Met deze instellingen wordt bepaald of na het fiatteren van de orders aanvullende acties dienen te worden uitgevoerd. De acties zijn vrij te definiëren met behulp van een model. Hierbij kan gedacht worden aan het delen van informatie met een centraal data warehouse, informatie uitwisseling met b.v. een factoring maatschappij, het versturen van faxen, verzenden van e-mails met bijlagen of SMS'jes via webservices etc. etc.

Acties bij fiatteren inschakelen
Indien aangevinkt worden na het fiatteren van de orders automatisch de acties uitgevoerd welke in het opgegeven model zijn geformuleerd.
Uit te voeren model
Het model waarin de uit te voeren acties zijn geformuleerd. De modellen hebben de extensie FOD.

Invulformulier via 'Nieuw Extra'
Met deze instellingen wordt bepaald of nieuwe specifieke zaken zoals duurzame goederen via: Order|Invoer|Nieuw extra met behulp van een invulformulier
(X-Form) of met een standaard dialoog moeten worden ingevoerd. De instelling is alleen beschikbaar indien zogenoemde 'custom tables' zijn gedefinieerd waarin de gegevens van specifieke zaken kunnen worden vastgelegd. 
Invulformulier gebruiken
Indien aangevinkt dan worden nieuwe specifieke zaken met een invulformulier
(X-Form) ingevoerd.
Invulformulier
Het model waarin met het te gebruiken invulformulier is gedefinieerd. De modellen hebben de extensie XOD.

Document tijdens Invoer
Met deze instellingen wordt bepaald welke lay-out of welk document bij de knoppen Preview en PrintOK wordt toegepast.
Laatste keuze Uitvoer|Order
Indien geselecteerd dan wordt de lay-out of het document toegepast welke als laatste is gekozen via het menu: Order|Uitvoer|Order|OD1 op het betreffende werkstation. Dit is de standaard (default) instelling.
Indien niet geselecteerd dan verschijnt tijdens de invoer van orders rechtsonder in het Invoerscherm een extra keuzevakje. Dit keuzevakje wordt aangeduid met 'Gereed' indien Direct Gereedmelden en Fiatteren wordt toegestaan en anders met 'Proforma'. Het extra keuzevakje 'Gereed' verschijnt alleen bij het wijzigen van bestaande orders en 'Proforma' zowel bij bestaande als nieuwe orders. Indien tijdens orderinvoer het keuzevakje 'Gereed' of 'Proforma' wordt aangevinkt dan wordt bij Preview en PrintOK het document toegepast dat bij Proforma of alternatief document is opgegeven en anders dat bij Standaard Werkorder.
Standaard Werkorder (per gebruiker)
Hier wordt het document opgegeven dat dient te worden toegepast bij Preview en PrintOK tijdens de invoer van werkorders indien 'Gereed' of 'Proforma' niet wordt aangevinkt. De instelling geldt per gebruiker zodat eventueel voor iedere gebruiker andere documenten kunnen worden toegepast. Het wel of niet aanvinken van 'Gereed' of 'Proforma' is niet van invloed indien
Laatste keuze Uitvoer|Order is geselecteerd.
Proforma of alternatief document (per gebruiker)
Hier wordt het document opgegeven dat dient te worden toegepast bij Preview en PrintOK tijdens de invoer van werkorders indien 'Gereed' of 'Proforma' wordt aangevinkt. De instelling geldt per gebruiker zodat per gebruiker verschillende documenten kunnen worden toegepast. Het wel of niet aanvinken van 'Gereed' of 'Proforma' is niet van invloed indien
Laatste keuze Uitvoer|Order is geselecteerd.

Direct Fiatteren bij Gereedmelden

Met deze instellingen wordt bepaald of bij het gereed melden van orders direct moet worden gefiatteerd. Indien hiervoor wordt gekozen hoeven de orders niet meer apart gefiatteerd te worden via de keuze: Order|Fiatteer|Order. Bij deze keuze kunnen orders niet meer worden verzameld per factuur ook al is dat aangegeven via: Order|Opties|Algemeen. Dit omdat dan automatisch voor elke order een factuur wordt aangemaakt.

Inschakelen

Indien aangevinkt wordt bij het gereed melden van een order direct gefiatteerd en een factuur aangemaakt.
Direct Gereedmelden en Fiatteren
Toestaan bij Wijzigen
Indien dit keuzevakje is geselecteerd dan verschijnt er tijdens het wijzigen van bestaande orders rechtsonder in het invoerscherm een keuzevakje aangeduid met 'Gereed'. Indien 'Gereed' is aangevinkt dan wordt met knoppen PrintOK of OK de order direct gereedgemeld en gefiatteerd. Het toegepaste document bij Preview en PrintOK wordt bepaald door de keuzes bij Document tijdens Invoer.

Gebruiker/Machine opties
De hier opgegeven opties gelden per gebruiker en bij oudere besturingsystemen per machine of werkstation.
NAW overslaan bij wijzigen
Indien aangevinkt dan wordt bij de keuze: Order|Invoer|Order|Wijzigen niet meer de dialoog getoond waarmee de kopgegevens (zoals naam, adres, woonplaats, afleveradres etc.) kunnen worden gewijzigd. In plaats daarvan wordt direct na het invoeren of selecteren van het ordernummer naar de dialoog voor invoer van orderregels gegaan.
Wijzigen automatisch herhalen
Indien aangevinkt dan kan na het invoeren van een order direct een andere order worden geselecteerd zonder telkens de keuze: Order|Wijzigen uit het invoermenu te moeten maken.
Invoer in 'Scan' mode
Indien dit keuzevakje is geselecteerd dan wordt, tijdens de invoer van orders, na het scannen (of intypen) van de notapostcode
bij Besteld 1 ingevuld en direct naar de volgende regel gegaan waarna opnieuw een notapostcode kan worden gescand. Op deze wijze kan ingevoerd worden door uitsluitend notapostcodes te scannen op precies dezelfde wijze als dit ook het geval is bij het scannen van EAN of UPC codes.